هر آنچه که باید در مورد استن و کاربردهایش بدانیم

استون در گیاهان

استن

استن چیست ؟ استون به دو صورت طبیعی و مصنوعی تولید می شود. و به طور طبیعی در گیاهان، درختان و گازهای آتشفشانی وجود دارد. علاوه بر این، در دود ماشین و دود سیگار نیز یافت می شود. فرآیندهای صنعتی در مقایسه با فرآیندهای طبیعی استون بیشتری را تولید می کنند. دی متیل کتون، در محصولات تولید شده از تخمیر چوب و گلوگز نیز وجود دارد.

استون در گیاهان و درختان
استون در گیاهان و درختان

تولید استن (روش هوک و فرآیند فنول)

در سال ۱۹۵۰، استون (با نام آیوپاک پروپانون) و فنول با استفاده از فرآیند هوک تشکیل شد. این مواد به همراه ایزوپروپیل بنزن، به عنوان ماده حد واسط به وجود آمدند.

تولید استن با روش کومن

در این روش، استن، از ترکیب مواد اولیه بنزن و پروپیلن ترکیبات فنول و پروپانون تولید می شود. علاوه بر روش کومن، پروپانون از روش سلانر- وارن نیز تهیه می شود.

کاربرد 

پروپانون در تولید متیل متاکریلات و بیسفنول A کاربرد دارد. در حقیقت، نیمی از پروپانون تولیدی در جهان در تولید متیل متاکریلات به کار برده می شود.

از دی متیل فرمالدئید به عنوان حلال در تولید پلاستیک استفاده می کنند. علاوه بر این دی متیل فرمالدئید، در محصولات خانگی همچون لوازم آرایشی، بهداشتی، کرم و محصولات مراقبت از پوست و مو کاربرد دارد. و به طور گسترده به عنوان لاک پاک کن استفاده می شود.. این کاربرد مشهور و شناخته شده است. به طوری که اکثر افراد استون را با عنوان پاک کننده لاک می شناسند.

استون در پوست
استون در پوست

دی متیل فرمالدئید در صنعت داروسازی کاربرد دارد. این ماده در این صنعت به عنوان پرکننده و شکل دهنده قرص استفاده می شود.

دی متیل کتون، در صنعت نساجی به عنوان حذف کننده  چسب و  روغن به کار برده می شود. از آن جا غلظت دی متیل کتون بر روی الیاف پارچه تاثیر گذار است. از این رو شرکت های نساجی استون با غلظت مورد نظر را سفارشی تهیه می کنند.

دی متیل کتون در آزمایشگاه نیز کاربرد دارد. در آزمایشگاه بعد از شست و شوی ظروف با آب، آن را با استون شست و  شو می دهند.

دی متیل کتون در سوخت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دی متیل کتون، مواد نفتی موجود در بنزین را رقیق می کند. و افزودن مقداری از آن به بنزین موجب بهبود عملکرد سوخت می شود.

برای مطالعه مقاله تولید استون کلیک کنید.

 به عنوان پاک کننده و چربی زدا

معمولا از پروپانون، برای پاک کردن ماشین آلات صنعتی استفاده می کنند. این ماده به منظور تمیز کردن و جلوگیری از ایجاد جرم استفاده می شود.

تاثیر دیابت در افزایش استون

دیابت یک بیماری مزمن است که در آن بدن از انسولین تولید شده، به درستی استفاده نمی کند. انسولین هورمونی است که برای تبدیل قند، نشاسته و سایر مواد غذایی برای انرژی مورد نیاز زندگی روزمره مورد نیاز است. علت این بیماری همچنان ناشناخته است، اگرچه به نظر می رسد هر دو ژنتیک و عوامل محیطی مانند چاقی و ورزش نکردن در این زمینه نقش داشته باشند.

 دیابت عمدتا شامل دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲، دیابت حاملگی و دیابت براثر عوامل دیگر است. دیابت نوع ۲ رایجترین شکل دیابت است. در ایالت متحده ۶٫۳% از جمعیت مبتلا به دیابت هستند. در چین حدود ۴۰ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند. به طور کلی، دیابت بر اساس غلظت گلوکز در خون تشخیص داده می شود.

برای تشخیص دیابت از آنالیز تنفس (breath analysis) استفاده می کنند. پروپانون در اثر لیپولیز تولید شده، در جریان خون جذب شده و از طریق نفس دفع می شود. بیماران دیابتی قادر به ساختن انسولین نیستند. یا به عبارت دیگر، پروپانون قادر به کارایی موثر نیست. بدن این افراد دیابتی به جای گلوگز برای تامین انرژی از چربی استفاده می کند. که باعث تولید مقدار زیادی پروپانون در خون و نفس می شود. غلظت پروپانون در پلاسمای بیماران دیابتی حداقل به میزان دو درجه افزایش می یابد. بنابراین میزان پروپانون در تنفس بیماران دیابتی بسیار بیشتر از سایر افراد است.

پروپانون به عنوان یک نشانگر مهم بیماری دیابت و کتواسیدوز در نظر گرفته شده است. بنابراین آنالیز استون در نفس به عنوان یک روش مناسب برای تشخیص دیابت مورد استفاده قرار می گیرد. آنالیز نفس، به عنوان یک روش مناسب برای انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.  انجام آنالیز نفس برای تشخیص زود هنگام دیابت بسیار مهم است.

مقاله پیشنهادی ما: استون چه خطراتی دارد؟

تعیین استن با استفاده از کروماتوگرافی گازی

برای تعیین حساسیت و دقت، از روش های شیمیایی و اتصال جذب کننده استفاده می کردند. (برای تعیین پیش غلظت تنفس بازدم) از این روش ها قبل از آزمایش با طیف سنجی جرمی کروماتوگرافی گازی (GC-MS) استفاده شده است.

از آن جا که این روش ها خسته کننده و زمان بر هستند. بنابراین از سنسورهای شیمیایی برای آنالیز استفاده کردند. سپس با پیشرفت علم، یک روش ساده، سریع، بدون حلال و بدون پمپ، میکرو استخراج فاز جامد(SPME)، برای تعیین استون و سایر نشانگرهای زیستی فرار در نفس و خون انسان ساخته شده است.  بنابراین دانشمندان SPME را با استفاده از GC-MS برای تعیین استون در تنفس موجودات استفاده کردند.

البته این روش اندازه گیری دقیق غلظت استون در نفس انسان بسیار دشوار است. علت این امر نوسان و فعالیت های آن است. برای حل این مشکل، قبل از آنالیز GC-MS نیازمند استنتاج استون هستیم. در این روش توضیح داده شده، یک روش ساده، سریع و حساس، GC-MS و SPME با مشتقات on-fiber برای تعیین دقیق استون در نفس انسان ساخته شده است.

 در ابتداO-2،۳،۴،۵،۶- (پنتا فلورو بنزیل) هیدروکلرید، هیدروکسیل آمین (PFBHA) در محلول جذب فیبر SPME شد و سپس فیبر بیشتر در گاز بازدم قرار گرفت. استون استخراج شده به سرعت با PFBHA ، on-fiber واکنش داده و اکسیم تشکیل می ده  . استون در نفس با اندازه گیری اکسیم آن توسط GC-MS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  این روش برای آنالیز استون در تنفس افراد دیابتی و سایر افراد مورد بررسی قرار گرفته شده است. این روش نسبت به سایر روش ها ساده تر و آسان تر برای تشخیص استون در تنفس است.

شماتیک واکنش بین استون تنفس و ماده مشتق کننده (PFBHA) روی فیبر SPME  انجام می شود.
شماتیک واکنش بین استون تنفس و ماده مشتق کننده (PFBHA) روی فیبر SPME  انجام می شود.

ایمنی کار 

لاک پاک کن : همگی شما حتما هنگام استفاده از لاک پاکن ها دچار سوزش گلو شده اید. بنابراین، کار با این ماده موجب سوزش گلو می شود. از این رو توصیه می کنیم، از این ماده در محیط های باز استفاده کنید.

نوشیدن و خوردن استن

نوشیدن حجم بالایی از دی متیل کتون موجب بیهوشی و آسیب به مخاط بینی می شود. مطالعات صورت گرفته در مورد حیوانات نشان می دهد که این ماده از راه خوراکی سمیت بالایی ندارد. با این وجود استون از طریق نوشیدن یا استفراغ می تواند وارد ریه شود.

پوست :  در صورت تماس با پوست، موجب سوزش پوست می شود.

تنفس : در صورت تنفس طولانی مدت، دی متیل کتون موجب آسیب به کلیه، کبد، سیستم عصبی می شود.

چشم : در صورت تماس با چشم، ممکن است به قرنیه چشم آسیب برساند. (غلظت ۵۰۰ پی پی ام از این ماده موجب سوزش چشم می شود. و در غلظت های ۱۰۰۰ پی پی ام این سوزش افزایش می یابد)

جهت خرید استون با کیفیت و مرغوب با شرکت ایران مول در تماس باشید.

شرکت ایران مول به صورت تخصصی، استن را از تمامی برندهای مطرح جهانی تهیه کرده است و توانایی عرضه و پشتیبانی آن را به تمامی نقاط ایران دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید و قیمت استون با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید.

شماره ثابت : ۰۲۱۲۲۸۷۶۳۹۰
شماره همراه : ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲
واتساپ :  ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲

 

 

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *