مونو پروپیلن گلیکول

مونو پروپیلن گلیکول

مونو پروپیلن گلیکول

مونو پروپیلن گلیکول ، که با عنوان آیوپاک پروپان-۱،۲-دی اُل شناخته شده است ،یک ترکیب آلی با فرمول CH3CH (OH) CH2OH و جرم مولکولی ۷۶٫۰۵ گرم بر مول است.این ماده تجاری، به صورت یک مایع چسبناک و بی رنگ و تقریباً بدون بو و با طعم و مزه شیرین در محیط ظاهر می شود. این ترکیب جز دسته ترکیبات دی ال دسته بندی می شود. این ترکیبات، غیر محرک، دارای تغییرات بسیار کم و سمیت بسیار پایین می باشند. برای آشنایی بیشتر با این ماده شیمیایی صنعتی، کاربرد و موارد استفاده، قیمت خرید و فروش و سایر سوالات خود، تا انتهای این مطلب همراه ایران مول باشید.

خرید و فروش مونو پروپیلن گلیکول – مونو پروپیلن گلایکول – Monopropylene Glycol

مجموعه ایران مول با دو دهه سابقه درخشان در زمینه واردات مواد اولیه شیمیایی صنعتی، توانایی عرضه مواد شیمیایی صنعتی با بهترین برند های مطرح جهانی را دارد. خرید این کالا را به ما بسپارید. آن در کمترین زمان ممکن و با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می دهیم.

مونو پروپیلن گلیکول

مونو پروپیلن گلایکول چیست ؟

مونوپروپیلن گلیکول (با نام های پروپیلن گلیکول، PG، پروپان ۱، ۲ دیول و MPG نیز شناخته می شود) مایعی شفاف، بی رنگ و چسبناک با بوی مشخص و دارای فرمول C3H8O2 است. این حلال در آب محلول است و خاصیت رطوبت سنجی دارد. به این معنی که می تواند مولکول های آب سخت را جذب کند.  این ماده در طیف وسیعی از صنایع استفاده می‌شود، زیرا سمیت کمی دارد.

ویژگی – خواص فیزیکی و شیمیایی مونو پروپیلن گلیکول

این خواص در جدول زیر نشان داده شده است.

خواص فیزیکی و شیمیایی مونو پروپیلن گلایکول
C3H8O2 – CH3CH(OH)CH2OHفرمول مولکولی
                                                       MPG، پروپیلن گلیکولPG، Propan1، ۲diol، Propane-1،۲-Diol، ۱،۲-Dihydroxypropane 1،۲Propandiolسایر اسامی
۵۷-۵۵-۶Cas Number
۷۶٫۰۹۵ گرم بر مولجرم مولکولی
۳۷۰٫۸ درجه فارنهایت / ۱۸۸٫۲ درجه سانتیگرادنقطه جوش
۷۴- درجه فارنهایت / ۵۹- درجه سانتیگرادنقطه ذوب
۰٫۱۳ میلی متر جیوه در ۲۵ درجه سانتی گرادفشار بخار
قابل امتزاجحلالیت در آب
۱٫۰۳۶۱ در دمای ۲۰ درجه سانتی گراددانسیته
۱٫۳۴-Log P

نحوه نگهداری، و توزیع مونوپروپیلن گلیکول

مونو پروپیلن گلایکول، در مخازن فولاد ضد زنگ یا فولاد نرم ذخیره و جابجا می شود و می توان آن را با کامیون های تانک حمل کرد. برای هیچ نوع حمل و نقلی به عنوان خطرناک طبقه بندی نمی شود و برای سلامتی خطرناک نیست. نقطه اشتعال آن ۱۰۳ درجه سانتیگراد و وزن مخصوص ۱٫۰۴ است.

چگونه مونوپروپیلن گلیکول (MPG) تولید کنیم ؟

مونوپروپیلن گلیکول (MPG) از پروپیلن اکسید تولید می شود. متداول ترین روش تولید، هیدرولیز غیر کاتالیزوری پروپیلن اکسید در محیطی با دما و فشار بالا است.

روش دوم روش کاتالیزوری است که می تواند در دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد با حضور رزین تبادل یونی یا مقدار کمی اسید سولفوریک یا قلیایی ادامه یابد. همچنین می توان آن را از گلیسرول تهیه کرد.

کاربرد مونوپروپیلن گلیکول (MPG)

در دو نوع صنعتی و خوراکی موجود است. کاربردهای زیادی از این ماده در صنایع مختلف می توان برشمرد که برخی از آنها صنایع غذایی (به عنوان یک ماده پایدار و مرطوب کننده)، صنعت داروسازی (به عنوان ماده اولیه و حلال برای تهیه داروهای موضعی،خوراکی و تزریقی)، لوازم آرایشی بهداشتی می باشد.

به عنوان حلال و مرطوب کننده، به عنوان حلال در تولید رنگ، رزین های غیر اشباع، لاک و جلا دهنده، برای تولید ضد یخ (به دلیل نقطه انجماد بسیار پایین)، برای تولید انواع پلیمری، به عنوان روغن هیدرولیک برای سیستم.

گریدهای مونوپروپیلن گلیکول در بازار

این ماده دارای سه گرید مختلف، برای طیف وسیعی از کاربردها مشاهده می شود.

  • مونوپروپیلن گلیکول USP فوق خالص : این گرید مونوپروپیلن گلیکول در صنایع غذایی، طعم‌دهنده، داروسازی، آرایشی و بهداشتی و صنایع سیگار الکترونیکی استفاده می‌شود.
  • گرید فنی مونوپروپیلن گلیکول : این گرید معمولا در محصولات ضد یخ، خنک کننده، یخ زداها و به عنوان چیلرهای گلیکول استفاده می شود.
  • گرید خوراکی مونوپروپیلن گلیکول : این یک گرید MPG اروپایی است. تحت FEMAS (طرح تضمین خوراک) برای استفاده در برنامه های خوراک دام تولید و ثبت شده است.

 پروپیلن گلیکول برای انسان سمی است؟

اگرچه PG به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما هنگامی که در دوزهای بالا یا برای دوره های طولانی استفاده می شود، سمیت PG می تواند رخ دهد. عوارض جانبی گزارش شده از PG شامل سمیت سیستم عصبی مرکزی (CNS)، هیپراسمولاریته، همولیز، آریتمی قلبی، تشنج، بی قراری و اسیدوز لاکتیک است.

قیمت مونو پروپیلن گلیکول – مونو پروپیلن گلایکول – Monopropylene Glycol

جهت استعلام سریع قیمت مونو پروپیلن گلایکول (Monopropylene Glycol) با کارشناسان ما، در ایران مول در تماس باشید.

پرسش – پاسخ

مشتاقانه آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستیم. 

سوال از شما، پاسخگویی و مشاوره رایگان از ما 

پروپیلن گلیکول خوراکی را از کجا تهیه کنیم ؟

گرید خوراکی و صنعتی این ماده تجاری را از ما بخواهید.

قیمت محصول ۲۰۲۲ آن را از کجا بپرسم ؟

جهت اطلاع از قیمت ۲۰۲۲ این ماده تجاری با شماره ۰۲۱۲۲۸۷۶۳۹۰ در ارتباط باشید.

مونو پروپیلن گلیکول همان پروپیلن گلیکول است ؟

بله در واقع آن نلم دیگر پروپیلن گلایکول است.

مونوپروپیلن گلیکول از چه چیزی ساخته شده است ؟

مونوپروپیلن گلایکول یک ماده بی رنگ، بدون طعم یا بو است که از پروپیلن اکسید تولید می شود. فرمول شیمیایی آن C3H8O2 است. به همین دلیل است که شکل شیمیایی آن از الکل پلی هیدریک به طور گسترده در صنعت استفاده می شود.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *